Viikonloppumatka Uumajaan

Aloitimme tämän vuoden aika kivasti, sillä heti ensimmäisinä päivinä teimme viikonloppumatka Ruotsiin. Ostin Black Fridayna naurettavan halvan yhden yön reissun Uumajaan. Hinta sisältäen laivamatkat edestakaisin ja hotelliyön oli 36 euroa henkilöltä, mikä on noin neljäsosan normaalista hinnasta. En siis kahdesti miettinyt tämän matkan ostoa, sillä edullinen pikareissu naapurimaahan houkuttelee aina.

Matka-aika laivalla on noin neljä tuntia Wasalinen kyydissä. Laivasta löytyy muun muassa kahvila, baari, matkamuistokauppa sekä mun lemppari, air hockey -peli. Menomatkalla emme päässeet kuitenkaan vielä pelaamaan, sillä suurin osa matkasta meni makuuasennossa silmät tiukasti kiinni puristettuna. Merellä kävi mielettömän kova tuuli, ja koko laiva keinui sen verran mallikkaasti, että oma keskittyminen meni täysin matkapahoinvoinnista selviämiseen. Ei mikään paras alku matkalle, mutta Ruotsin päässä tuuli oli onneksi jo tasaantunut. Laivasta ulos selvittyämme pieni annos happea auttoi selviämään puolen tunnin bussimatkasta Uumajan keskustaan.

uumaja 7 uumaja 5 uumaja 3 uumaja uumaja 1 uumaja 13 ja 14 uumaja 19 ja 20 uumaja 12

Pääsimme hotellille vasta kello 15, ja olimme keskustassa paria tuntia aiemmin, joten lähdimme pyörimään kauppakeskuksiin. Tein kivoja löytöjä Monkista ja Weekdaysta, ja söimme vatsan tasoittamiseksi paikallisessa pitseriassa perushyvät pitsat. Kolmen aikaa suuntasimme hotellille, jossa otin pienet torkut ennen uudestaan kaupungille lähtöä.

Meidän reissun tarkoitus oli ottaa rennosti ja tehdä niitä asioita, jotka hyvältä tuntuivat. Olen erittäin tyytyväinen siihen, kuinka hyvin tässä onnistuttiin. Kävimme pitkällä iltakävelyllä, ihastelimme arkkitehtuuria, juttelimme ummet ja lammet. Nautimme vapauttavasta tunteesta, kun ei ollut mitään, mitä tarvitsisi tehdä. Oli vain asioita, joita sai tehdä, jos halusi.

Mun mielestä matkustamisessa parasta on ehdottomasti se, että sen saa tehdä juuri niin kuten itse haluaa. Meitä ei tammikuisena, kylmänä ja pimeänä iltana houkuttanut lähteä väkisin kiertämään Uumajan nähtävyyksiä. Haluaisin joskus käydä tuossa kaupungissa kesällä näkemässä paremmin niitä näkemisen arvoisia asioita, mutta tällä kertaa söin Maxista haettuja mozzarellatikkuja ja vegaanipirtelöä hotellihuoneessa katsoen telkkarista Leijonien matsia. Tunsin suurta onnellisuutta käpertyessäni lakanoihin, jotka joku muu tulisi vaihtamaan seuraavana päivänä.

uumaja 11 uumaja 10 uumaja 9 uumaja 17 ja 18 uumaja 2 uumaja 4 uumaja 6 uumaja 15 ja 16 uumaja 8

Meidän viikonloppureissu oli siis oikein onnistunut. Pari päivää toisessa kaupungissa kaukana velvollisuuksista tekee todella hyvää, vaikkei tekisi kohteessa mitään sen kummempaa. Paluumatkasta laivalla selvisimme ilman keikkumista, ja pääsin vihdoin pelaamaan ilmakiekkoa, haha. Hävisin tosin molemmat pelit, mutta hauskaa se oli silti. Kulutimme aikaa myös pelaamalla korttia, jotka ostimme viime kerralla Wasalinelta.

Toivon pääseväni seuraavan kerran naapurikaupunkiimme kesällä. Sitä varten kysynkin teiltä, mitkä ovat parhaat kohteet Uumajassa, jotka kesällä kannattaa käydä katsomassa?

Kommentit

1. Oi miten kiva kuuloinen reissu! Just tommonen rento eikä minuutilleen aikataulutettu.

Vastaukset
    1. Nimenomaan sitä se oli! Ne reissut on erikseen, missä haluaa nähdä mahdollisimman paljon kaikkea lyhyessä ajassa. Sitten ovat nämä reissut, joilla haluaa vaan rentoutua ja nauttia olostaan. Ihan parhaita. :)

Poista
  2. Kiitos postauksestasi! Se muistutti mua siitä, että niin tosiaan, laivallahan pääsee Ruotsiin muualtakin kuin Helsingistä ja Turusta! Haaveissa olisi tänä kesänä tehdä jonkinlainen Pohjoismaiden pyöräturnee, joten tämä tieto tuo lisää mahdollisuuksia reittisuunnitelmiin.

Vastaukset
    1. Hei mahtavaa, jos tästä oli apua ja mahtava suunnitelma sulla! Wasaline tosiaan kulkee kerran päivässä molempiin suuntiin Vaasan ja Uumajan välillä, eivätkä hinnat ole päätä huimaavia. Laivoilla ei ole saman verran virikkeitä kuin Turusta ja Helsingistä lähtevillä, mutta eipä niitä aina tarvitsekaan olla. :)
      Mä haaveilen autolla tehtävästä roadtripistä, jossa lähtö on Vaasasta ja rajan ylitys Ruotsiin tapahtuisi Tornion kohdalta. Sitten Ruotsin itärannikkoa pitkin alas ja Uumajasta laiva takaisin Vaasaan. Ehkä ensi kesänä...

Poista
  3. Hyvä vinkki, ja erityisesti plussaa tuo lyhyt lauttamatka, tämän voisi hyvin toteuttaa kesällä, talvella ei innosta täältä etelästä lähteä sinne ajelemaan. Kylläpä sillä on ollut lunta ja jäätä, täällä meillä on vain sadetta ja mustaa maata!

Vastaukset
    1. Juu, tuo nelisen tuntia laivalla ei kyllä ole paha, kun vertaa vaikka Turku-Tukholma -välin kestoon. Uumajassa oli kyllä talvi, ja etenkin todella liukasta! Kesällä kiinnostaisi itseäkin tuolla käydä, varmasti näyttää kaupunki silloin aivan eriltä, vaikka ihana se on talvellakin. :)

Poista
  4. Asuin joitakin vuosia sitten vähän aikaa Vaasassa ja minun piti silloin toteuttaa reissu Uumajaan, mutta aina se jotenkin jäi. Vaasassa tulee kuitenkin edelleen käytyä ainakin kerran vuodessa tuttuja moikkaamassa, joten ehkä ensi kesänä saisin aikaiseksi matkata Uumajaan. Päiväreissunakin visiitti varmaan onnistuisi, jos laivan aikataulut sellaiseen taipuvat.

Vastaukset
    1. Mullakin meni muutama vuosi ennen kun sain aikaseksi lähteä Uumajaan... Miten onkin aina niin vaikea päästä sinne lähikohteeseen! Kannatti kuitenkin viimein käydä.
      Wasaline järjestää myös päiväristeilyjä, jossa Uumajassa aikaa on muutama tunti. Itse laivamatka ei kuitenkaan ole niiin jännittävä, että itse ehkä jaksaisin tehdä sen kahdesti saman päivän aikana. Toki jos kärsivällisyyttä riittää, niin Uumajan näkee nopeasti päiväristeilyllä näppärästi. :)

Poista
  5. Hassua, kävin itse juuri ekaa kertaa Uumajassa työreissulla ja pääsin viettään kaupungissa vajaan päivän. Yllättävän kiva paikka!

Vastaukset
    1. Yhdyn siihen, että yllättävän kiva paikka! Uumaja on kuitenkin aika tavallinen kaupunki, mutta ehkä juuri siksi se sopiikin päivän tai parin irtiottoon ja ajatusten rentouttamiseen erittäin hyvin. :)