Sekasyöjästä kasvispainotteisempaan ruokavalioon - näillä vinkeillä pääset alkuun!

Monet teistä varmaan tietävätkin, että olen ollut kasvissyöjä jo pitkän ajan, suunnilleen 12 vuotta. Mulla siirtyminen sekaruokavaliosta kasvisruokavalioon tapahtui kertarysäyksellä teini-iässä. Ajattelin kuitenkin pohtia ja vinkata teille, miten on helpointa siirtyä runsaasta lihansyönnistä asteittain kohti kasvisruokapainotteisempaa syömistä.

Kokeile rohkeasti uutta

Mun tärkein neuvo on, että hylkää kaikki ennakkoluulot kasvisruoasta ja kokeile rohkeasti uusia aineksia. Mun lopettaessa lihansyönnin ei ollut markkinoilla vielä härkiksiä ja nyhtiksiä, vaan kasvisproteiinien määrä oli rajallisempi. Tein usein ihan tavallista nakkikastiketta soijanakeista, ja edelleen yksi lemppariruoistani on kidney-pavuista tehty kastike spagetin kanssa. Kasvisruoan ei tarvitse olla sen ihmeellisempää kuin lihapitoisen ruoankaan - vai kuinka moni pitää pinaattikeittoa tai makaronilaatikkoa jotenkin eksoottisena tai hankalana ruokana?

Kaikkia raaka-aineita ei tarvitse kerralla vaihtaa toisiin lisätessään kasvisruokaa ruokavalioonsa. Kokeile kuitenkin rohkeasti seuraavalla kerralla vaihtaa makaronilaatikon jauheliha soijarouheeseen tai etsi netistä sellainen kasvisresepti, jossa suurin osa aineista on sulle ennestään tuttuja ja miellyttää makuhermojasi. Asioista ei tarvitse tehdä vaikeita.


Helpoimmat vaihtoehdot lihan tilalle

Jos alkuun pääseminen tuntuu hankalalta ja tyhjästä on vaikea keksiä kasvisreseptejä, aloita helposta. Ota ihan tavallinen arkiruoka ja mieti, mitä voisit laittaa lihan tilalle. Vaihtoehtoja on kuitenkin monia.

Koska itse en ole koskaan liiemmin opetellut kokkaamaan liharuokaa, on mun vaikea antaa tähän vinkkejä. Kyselin asiasta poikaystävältäni, joka on vähentänyt lihan syömistä reippaasti ja kokkaa molempien kasvisruoat. Vaikka itse pyrin kohti vegaanista ruokavalioa, on näissä vinkeissä silti maitopohjaisia raaka-aineita, sillä kasvisruokaa kohti meneminen on usein vegaanisuutta helpompaa ja haluan antaa helpoimmat lähtökohdat epäröivälle lukijalle.

''Tykkään Mifun yrtti-valkosipulisuikaleista, ne on aika hyviä korvikkeita kanalle. Käytän paljon halloumia ja grillijuustoa proteiinin lähteenä. Yleensä jos proteiini on tehty näyttämään vaikka jauhelihalta, niin sillä voi korvata sen. Esimerkiksi soijarouheen maustan samalla tavalla kuin jauhelihan, jolloin se on hyvä korvike. Valmiista annoksista tykkään Crispy Chick kasvisjauhispihveistä.''


Älä pidä kasvisruokaa outona

Kasvisruoan suosiminen ei ole mitään ihme ituhippeilyä, vaan ihan järkevä ja vastuullinen valinta. Mua melkeen harmittaa sanoa olevani kasvisruokavaliolla, koska mulle se on ihan vaan ruokaa. Ei tarvitse olla erikseen liharuokaa ja kasvisvaihtoehtoa, vaan yksinkertaisesti ruokaa. Suosittelenkin, ettei asiasta tee sen suurempaa numeroa, vaan ajattelee syövänsä ihan tavallista ruokaa, koska sitä se juuri on. Erilaisiin makuihin tottuminen vie toki aikaa, mutta millekään ei kannata nyrpistää nenäänsä ennakkoluulojen takia. 

Kysyin poikaystävältäni hänen lemppareita kasvisruoasta, ja vastaukseksi tuli halloumipasta, soijamakaronilaatikko ja itsetehty ananas-paprika-fetapitsa, josta ei tule raskas olo ja on itse tehtynä vähän tavallista terveellisempi.

''Jos pidät mausteisesta ruoasta ja pelkäät kasvisruoan maistuvan ns. liikaa läpi, tee alkuun mausteista ruokaa. Kannattaa myös aloittaa sellaisista kasvisproteiineista, mitkä on esimerkiksi murusina, ja niitä voi ottaa samaan haarukkaan perunan kanssa. Silloin se muutos ei ole niin iso kuin vaikka pihveissä ja pyöryköissä.''


Vinkkejä löytyy loputtomiin

Kiinnostus heräsi ja koet pystyväsi kokeilemaan uusia ruokia, mutta silti viimeinen inspiraatio puuttuu? Ei hätää, ystävämme internet on onneksi täynnä vinkkejä ja neuvoja sekä herkullisia reseptejä. Esimerkiksi täältä ja täältä voit etsiä reseptejä ja soveltaa niitä omien makutottumuksiesi mukaiseksi. 

Lähtökohtaisesti en pidä ajatuksesta, että liha pitäisi korvata jotenkin ruoassa, mutta siihen suuntaan vinkkaan aloittamisen helpottamiseksi. Ensi kerralla kaupassa osta jauhelihan sijaan soijarouhetta tai Murua, ja tee ruoka muuten aivan samalla tavalla (ehkä vahvemmilla mausteilla). Ei se ole sen hankalampaa! Voin myös lähitulevaisuudessa jakaa tänne jotain parhaita reseptejä, kunhan saan kyseltyä tämän talouden kokilta hänen salaiset ainesosansa.

Kommentit

  1. Superhyviä vinkkejä! Ei todellakaan kannata heti lähteä yrittämään kaikista hankalimpia ruokia, kuten seitankinkun, tekoa itse vaan lähteä ihan simppeleistä jutuista :D Nuo crispy chick -pihvit on kans yksiä mun lemppareita, oi vitsi että kasvispihviestä voikin saada hyviä ♥

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi kiitos, ihana kuulla! :) Joo mä oon ihan samaa mieltä, ite oon ollut kasvissyöjä yli kymmenen vuotta ja vieläkään en oo seitankinkkua päässyt ees maistamaan. :D Mä oon ihan perinteisen kotiruoan ystävä ollut aina, ja edelleen ne on mun lemppareita. Siksi mulle on outo ajatus, että kasvisruoka on aina jotenkin hankalaa, kun ite rakastan perus perunamuussia ja kylkeen pihvi tai pyöryköitä tai vaikka nakkikastike. Kaiken voi kuitenkin tehdä kasvisversiona ihan helposti!

      Siis nuo pihvit on niiiin hyviä. <3 Poikaystävä ei yleensä välitä kasvispihveistä, mutta noita hänkin syö ihan mielellään. Ymmärrän että ne on houkuttelevampia kuin sellaset pihvit, jonka pinnassa näkyy heti porkkanat ja kaiken maailman juurekset läpi (vaikka ite tykkään niistäkin). :D

      Poista

Lähetä kommentti

Kommentoi postausta! Vastaan kaikkiin kommentteihin, myös vanhoihin postauksiin tulleisiin. Kiitos viestistäsi! :)

INSTAGRAM LAURAHELINI

Copyright © Laura Linnea